zondag 3 oktober 2010

Zenuwen... maar veel goesting

Morgen is het dan eindelijk zover: de eerste lessen op Italiaanse bodem. Tenminste, als men ook in onze school niet beslist om te gaan staken... De Italiaanse docenten zijn ontevreden door een aantal maatregelen die getroffen werden in verband met de hervorming van het onderwijs, bij een aantal van onze Belgische klasgenoten werden hun eerste lessen in Italië geschorst, o.a. bij David en Sander in Padova.
Eigenlijk hoop ik dat ze bij ons niet staken, want ik heb hier al zolang naar uitgekeken dat het nu echt wel mag beginnen. Vreemd, zullen jullie denken, maar toch is het zo: ik wil naar school! Als dit alles in België gebeurde, zou ik niet liever willen dan dat Sambre, Lanslots, Kockaert en heel de bende docenten gingen staken... Maar hier is het anders, hier ben je op Erasmus, hier wil je naar school om andere mensen te leren kennen, om te zien hoe men de lessen hier aanpakt, kortom om te weten hoe het zou zijn om als Italiaanse de lessen te volgen en eigenlijk gewoon ook omdat ik de taal écht wil kunnen als ik terug thuis ben!

Eerlijk gezegd, ik ben best wel wat zenuwachtig. Ga ik het kunnen volgen, hoe zit het met noteren in de les, zijn er hulpmiddelen,...? Veel vragen, morgen hopelijk een antwoord!

Eline 'Elena' en ik hebben vier vakken gekozen, die we nu de eerste week gaan proberen:
- Linguistica italiana; wat zoveel betekent als Italiaanse grammatica en dat maar liefst 8 uren van de lesweek in beslag neemt.

- Lingua francese; wat zoveel betekent als Franse grammatica, da's goed voor 4u + 2u Lettorato francese zijnde de oefeningen.

- Studi interculturali e di genere; invulling van deze les is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar naar aanleiding van de titel zou ik durven zeggen dat het om een cultuurvak gaat, goed voor 4u.

- Traduzione tra l'italiano e il francese; vertaalcollege! Ook goed voor 4u!

Ons lessenrooster is dus behoorlijk goed gevuld!

Als alles blijft zoals het nu is, hebben we vrijdagnamiddag vrij!
Wat voor ons wel vreemd is, is dat de middagpauze hier maar een halfuurtje duurt, dat zijn we niet gewoon, dus dat zal ook weer even aanpassen worden, maar ook dat zal uiteindelijk allemaal wel loslopen.

Ik groet u met zenuwen maar ook met heel veel goesting!

Alla prossima!

X

2 opmerkingen:

  1. Veel succes ermee! Je zal wel zien dat het meevalt hoor. Ik begin nu al aan mijn vierde week, het gaat snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit was een serieuze anticlimax vandaag he! :-(

    BeantwoordenVerwijderen